Søk i denne bloggen

tirsdag 5. oktober 2010

Moduloppgave og tanker rundt videre arbeid...

"Jeg bruker jo data i undervisningen!" - Har vi reflekterte, gjennomtenkte strategier for vår bruk av IKT i undervisningen?

Tanken bak moduloppgaven vil spinne rundt pedagogiske vurderinger/teori i forhold til vår bruk av IKT i undervisning (og læring/vurdering). Jeg ønsker å kjøre en liten undersøkelse knyttet til holdninger, bruk og egenrefleksjon rundt bruk av IKT i skolen, både blant ansatte og ledelse (lokalt). Det vil også være naturlig å se på digitale nettverk, lederstrategier og tanker om videre utvikling lokalt).
Moduloppgaven vil være forankret i teori fra forelseninger, kompendiet og tre lærebøker

Har du/dere innspill til relevant litteratur rundt dette, eller kreative og inspirerende forlag... fyr løs!

2 kommentarer:

  1. Først: når det har vært sparsomt med kommentarer på bloggen din, skyldes nok dette delvis at du har ligget inne med feil adresse i mappa Studentblogger. Jeg har rettet den nå, og sender melding til gruppa di om dette.

    For det andre: hvis du skal gjennomføre undersøkelse, ville jeg ikke lagt det for stort opp. Du kan gjøre dette "kvalitativt", ved å gjennomføre et halvstrukturert intervju med f. eks. en leder og et par lærere. Du bestemmer deg for hvilke tema du vil ta opp med dem, og setter opp noen få hovedspørsmål, og stiller tilleggsspørsmål i løpet av samtalen. slike samtaler bør tas opp. Skaff deg en elektronisk diktafon, hvis du ikke har en allerede. Så må du helst transkribere samtanlene og analysere de svarene du får, og drøfte dem mot teorien. Som du ser: en god del arbeid! I den anbefalte litteraturen finner du mye relevant teori for en slik oppgave.

    SvarSlett
  2. Beklager, Tom - men jeg er ikke en av dem som kan skylde på at jeg ikke visste bedre (at blogglenka var råtten)!

    Og det er heller ikke det at jeg ikke har vært innom her og lest innlegget ditt før (går som regel mindre enn to døgn før jeg har fått vært innom alle nye innlegg - rekorden min er, tror jeg, 11 minutter etter posting).

    Nei, saken er den at jeg rett og slett har vært helt blank for hvilke innspill og ideer jeg kunne gi deg på dette innlegget - noe som har ergret meg opp til flere ganger den siste uken!

    Må forsøke å være til hjelp her!

    Utsagnet du starter med er for det første en meget god tittel til oppgaven din!

    Samtidig sitter jeg her og nikker gjenkjennende til den "ansvarsfraskrivelsen" (hvis jeg får lov å bruke den negativt antatte tanken her), som vedkommende presterer å vise med et slikt utsagn - jeg aner at det kommer som et forsvar overfor noe som har blitt oppfattet som et angrep på deres undervisning i forhold til digitale ferdigheter/digital kompetanse/digital dannelse.

    Ditt påfølgende spørsmål er meget godt - for det passer til utsagnet - og kan derfor fungere som undertittel på oppgaven din, slik jeg ser det.
    Jeg antar også at det er dette som blir din agenda i moduloppgaven; å belyse dette forholdet på egen skole.
    Der du kan benytte deg av noen kollegaers tanker og refleksjoner rundt dette (som KAH sier; ikke la det bli for mange - det blir alt for mye til den korte moduloppgaven vi skal skrive (snakker av erfaring her - særlig fra siste ukens intense skriving, sukk).

    Har dessverre ingen tips til teoritilfang; både du og KAH ser ut til å tenke at den litteraturen vi allerede har som pensum er mer enn nok å forholde seg til - og jeg er enig.

    Kanskje jeg skulle forsøke meg på en forlengelse av KAHs tips, ang et par lærere. Tenk nøye gjennom hvem du vil velge:

    To helt vilkårlige?

    To som du tror ikke er så veldig stødige når det kommer til digital kompetanseutvikling (hos elever/seg selv)

    To som du tror er kommet et godt stykke på vei når det angår digitale kompetanse?

    To som du vet bruker mye data i undervisningen?

    To som du vet ikke bruker så mye data i undervisningen?

    To motsetninger/fra ulike "kategorier" ovenfor?

    Krysser fingrene for at noe av dette kan være til hjelp - hvis ikke, forsøk å si noe mer om hva du har tenkt, så skal jeg straks legge hodet i bløt igjen;-)

    SvarSlett